Hrvati rado idu na dijete

Hrvatsko društvo za debljinu i Udruga za prevenciju prekomjerne težine iznijeli su svoj komentar na istraživanje o stavovima, motivaciji i praznovjerju Hrvata o mršavljenju. To je istraživanje provela istraživačka kuća Puls među Hrvatima od 25 do 55 godine starosti, a pokazalo je kako je čak 90 posto Hrvata dobi od 25 do 55 godina u posljednjih pet godina bilo na nekoj vrsti dijete. Za gubitak kilograma Hrvati su spremni zamatati se u foliju, posjećivati saune i ići na masaže, pokazalo je istraživanje, ali i izdvojiti priličan novac za neprovjerene pripravke koji obećavaju – čuda.

Hrvati vjerni dijetama

Bez obzira što višak kilograma, pokazalo je istraživanje, podjednako muči Hrvate i Hrvatice, dijetu drže uglavnom žene, a čak 89 posto Hrvatica u posljednjih je 5 godina na dijeti bilo pet i više puta. Iako učestalost provođenja dijete indicira da promjena režima prehrane relativno često ne uspijeva, Hrvati u dijete i dalje ulažu najveće povjerenje. Slijede tjelovježba, na koju se odlučuje 32 posto ispitanika, smanjivanje (31 posto) te preskakanje obroka (25 posto ispitanika).

Iako u nešto manjem opsegu, Hrvati od 25 do 55 godina starosti pribjegavaju i brojnim alternativnim metodama mršavljenja poput odlazaka na masaže, zamatanja u foliju, odlazaka na akupunkturu i saunu, korištenje cimeta umjesto šećera i slično.

Iako se o raznim metodama mršavljenja kojima se pribjegava ne govori rado, istraživanje je iznjedrilo zanimljive rezultate. Naime, za izmišljeni pripravak za kojeg im je rečeno da je uz njegovu pomoć moguće skinuti i 15 kilograma dnevno, oko 37 posto ispitanika za njega bi izdvojilo novac i prije informiranja o sigurnosti proizvoda, a čak oko četvrtine ispitanika za pripravak bi platilo od 100 do 20.000 kuna! Većina ispitanika bi ipak, njih 60 posto, potražilo dodatne informacije o pripravku, no za njih 24 posto dodatne informacije o sigurnosti proizvoda i posljedicama za zdravlje nisu presudne.

Internet – guru današnjice

Glavni izvori informacija o dijetama, suvišnim kilogramima te različitim lijekovima i preparatima kao pomoć pri mršavljenju Hrvatima su: Internet u 38 posto, časopisi u 30 posto i televizija 21 posto slučajeva. Liječnici i ljekarnici su na zadnja dva mjesta, sa 13, odnosno 10 posto. Najpouzdanijim izvorom informacija Hrvati ipak smatraju liječnike, 52 posto ispitanika, no unatoč tome se čak 67 posto Hrvata od 25 do 55 godina starosti, odnosno 59 posto onih čiji indeks tjelesne mase prelazi 25, o višku kilograma nikad nije savjetovalo s liječnikom.

Glavni motiv za držanje dijete svi Hrvatima jest – bolji izgled. Dva su dominantna razloga za provođenje dijete: bolji izgled kod 49 posto ispitanika i zdravstveni razlozi. Osobe s indeksom tjelesne mase većim od 25 se, logično, češće opredjeljuju za zdravstvene razloge, no na cijelom ispitanom uzorku dominantan razlog pribjegavanja dijetama je ipak bolji izgled.

Među onima koji su se ipak obratili liječniku, njih 33 posto je izjavilo da će liječnik naješće preporučiti promjenu režima prehrane, u 77 posto slučajeva, i pojačanu tjelovježbu, 22 posto slučajeva, dok je prepisivanje lijekova za mršavljenje na recept (sibutramina i orlistata) najmanje zastupljena metoda koju će liječnik preporučiti u samo 1 posto slučajeva.

Čak 83 posto ispitanika uopće nije upoznata s lijekovima za mršavljenje na recept, no ipak 26 posto njih smatra da takvi lijekovi nisu djelotvorni ili su štetni. Ipak, čak 61 posto ispitanika smatra da nema dovoljno znanja o postojećim lijekovima za mršavljenje na recept.

Najkraća dijeta koju Hrvati od 25-55 godina provode iznosi prosječno 20 dana, dok je prosječno trajanje najduže 83 dana. Većina ispitanika (58 postosvih ispitanika te 47 posto ispitanika s BMI iznad 25) zadovoljna je već gubitkom 5 kilograma, a najveće ohrabrenje tijekom provođenja dijete daje im osjećaj zadovoljstva i uspjeha na očekivanom kraju. Čak 75 posto Hrvata dijetu je prekidalo, a najčešći su za to razlozi neizdrživa glad, u 19 posto slučajeva, nedostatak karaktera, odnosno nedisciplina u 18 posto slučajeva, odlasci na fešte i druženja 10 posto, kao i neučinkovitost dijete.

Komentar struke

Hrvatsko društvo za debljinu Hrvatskog liječničkog zbora dalo je komentar na rezultate istraživanja:

„Načini liječenja debljine uključuju modifikaciju stila života u što je uključena niskokalorijska prehrana i pojačana tjelesna aktivnost, a u bolesnika u kojih promjena prehrane i pojačana tjelesna aktivnost nisu dale zadovoljavajuće rezultate indicirana je primjena farmakoterapije. Lijekovi koji se koriste kod terapije debljine su poznate i ispitane supstance, odobrene za korištenje od Ministarstva zdravstva. Jasne su njihove indikacije i kontraindikacije za korištenje. Ne preporuča se uzimanje nepoznatih tvari kojima nije poznat sastav, djelovanje niti dokazana učinkovitost jer uz upitan konačni učinak na debljinu mogu izazvati niz neželjenih posljedica po zdravlje.

Kao što se prijelom kostiju ne liječi oblogom od ljekovitog bilja, nego sadrenom udlagom, kao što se zloćudna bolest ne liječi meditacijom tako se niti debljina ne liječi neispitanim pripravkom nego, ako postoji indikacija, poznatim i djelotvornim lijekovima“.

Udruga za prevenciju prekomjerne težine zaključuje da su rezultati provedenog istraživanja posljedica loše informiranosti javnosti o debljini kao bolesti koja iziskuje pristup liječnika s ispravnom edukacijom o djelovanju lijekova koji su u Hrvatskoj odobreni. „Također, dužnost liječnika primarne zdravstvene zaštite jest informirati ljude s prekomjernom težinom o štetnosti „čudotvornih“ pripravaka i kojekakvih alternativnih pristupa skidanju kilograma bez promjene stila života. Znači, ispravna prehrana, ovisno o dobi, spolu i građi, tjelesna aktivnost i neočekivanje da se brzo i lagano izgubi višak težine i da cilj bude isključivo zdravstvenog karaktera, a s tim postaje svaka osoba i ljepša i mršavija“.

www.uppt.hr

13.07.2009. 10:00

print Ispiši članak    Ask Tvinx Pitaj Tvinx    Bookmark and Share

Dodaj komentar







Obavezno upišite znakove na prikazanoj slici kako bi vaš kometar bio potvrđen

Polja označena zvjezdicom (*) obavezna su za unos.

Vezane vijesti

Skriveni šećer u hrani

Niste možda niti svjesni koliko šećera unosite svakodnevno. Informirajte se i spriječite debljanje.

Kad ste tužni i depresivni, posežete li više za hranom nego inače?

Pošalji :: Rezultati :: Arhiva